"Kobieta, która nie używa perfum jest kobietą bez przyszłości"- Paul Valery.
Fot. Oveja |
Pewnie nie każda z Was się z tym zgodzi, ale przecież my kobiety uwielbiamy nowe zapachy i kupowanie perfum - chcemy pachnieć pięknie, zmysłowo. Po prostu chcemy się czuć atrakcyjne, a perfumy mogą nam w tym pomóc. Każda z nas chce być Super Piękna.
Ze względu na fakt, iż większość perfum wydziela zapachy (najczęściej różne) w trzech fazach: nuta głowy, nuta serca i nuta bazowa, to jeśli wcześniej nie używałyśmy danego rodzaju perfum nie powinno się ich kupować bezpośrednio po pierwszym powąchaniu. Podczas wizyty w drogerii po spryskaniu np. nadgarstka w ciągu kilku minut mamy okazję poczuć tylko nutę głowy, po tym możemy jedynie stwierdzić, że zapach nam się podoba, ale wcale nie oznacza to, że wybrany rodzaj perfum jest dla nas odpowiedni (przecież nie znamy pozostałych dwóch nut: serca i głębi, a to właśnie te nuty będą nas otaczać swoim zapachem przez większość czasu). Takie szybkie kupowanie często kończy się wyrzuceniem pieniędzy w błoto, bo dany zapach okazuje się nietrafiony (nieodpowiedni dla nas) i buteleczka ląduje w szafce z kosmetykami nieużywanymi. Inna sprawa jeśli znamy zapach (używałyśmy go wcześniej) - możemy go kupować bez testowania. Do tego jak kupować wrócę za chwilę, zacznę więc od omówienia nut i kompozycji zapachowych.
Nuty zapachowe
Zapach w perfumach zmienia się, ponieważ składniki użyte przy komponowaniu poszczególnych nut zapachu mają różny czas utleniania. Aby poznać zapach musimy poczuć wszystkie jego nuty. Bezpośrednio po nałożeniu na skórę nie wącha się perfum (poczujemy tylko zapach alkoholu) - trzeba odczekać kilkadziesiąt sekund aby alkohol wyparował , a następnie przez około 30 minut będzie nam towarzyszył zapach nuty wysokiej (głowy), następnie zapach ten przejdzie w nutę średnią (serca) i będzie nam towarzyszył przez 2-4 godzin (w zależności od jakości perfum). Ostatnią nutą, która uwalnia się najwolniej jest to nuta bazowa (głębi) - nuta ta (w zależności od trwałości) wyczuwalna jest od kilkunastu godzin do nawet kilku dni.Nuta głowy
Ze względu na fakt, iż nuta głowy wyczuwalna jest jako pierwsza, stanowi niejako wizytówkę perfum (danej marki). Przeważnie to ona decyduje czy dany zapach nam się podoba, czy też nie, mimo iż towarzyszyć nam będzie bardzo krótko - od kilkunastu minut do około pół godziny (po skropieniu skóry zapach ten dość szybko znika). Użyte do tworzenia tej nuty składniki są najbardziej lotne i o intensywnym zapachu. Zapach ten jest odczuwalny po otwarciu flakonika i z punktu widzenia marketingu ma największe znaczenie w ich sprzedaży (odpowiedzialny za pierwsze odczucia klienta).
W nucie tej dominują głównie cytrusy, inne owoce i zioła (oczywiście nie zawsze). Jest to akord o zapachu lekkim i świeżym.
Zapach tej nuty najmocniej zapada w pamięć i kojarzy się nam z daną marką perfum.
Nuta serca
Nuta serca jest zapachem dominującym (choć czasem nie jest przez nas świadomie odczuwany). W zależności od jakości perfum utrzymuje się na skórze od około 2 do nawet 4 godzin. Nadaje on perfumom charakteru, jego rolą jest połączenie obu nut tzn. głowy i głębi (wręcz stanowi ich uzupełnienie). Użyte przy jej tworzeniu składniki zapachowe cechuje średnia lotność i zwykle słabsza intensywność zapachu.
W akordzie tym dominują składniki o aromatach kwiatowym (np. róża, lawenda czy jaśmin) i korzennym.
Nuta głębi
Nuta głębi stanowi tło zapachu. Wyczuwalna jest od kilkunastu godzin do nawet kilku dni. Jest to najcięższa spośród wszystkich nut zapachowych, jej składniki najwolniej uwalniają się do powietrza. Tworzą ją najcięższe olejki zapachowe i wzmacniacze zapachu (cybet, ambra, piżmo, leśne żywice).
W nucie tej dominują zapachy takie jak np. wanilia, przyprawy korzenne i drzewne, cedr, paczula, wetiwer.
Nuta ta ma decydujące znaczenie dla charakteru danej kompozycji i stanowi ostatnią metamorfozę perfum. Od tej nuty kreatorzy rozpoczynają komponowanie perfum.
Kompozycje zapachowe
Zapachy kwiatowe
Zapachy kwiatowe są bardzo lubiane przez kobiety. Przeważają nuty kwiatów. Najpopularniejsze z nich: fiołek, róża, jaśmin, gardenia, lotos, kwiat pomarańczy (neroli), ylang- ylang, konwalia, bez, narcyz, tuberoza. Dodanie zapachu champance czy magnolii (nuty słodkie) powoduje, iż perfumy zyskują wyjątkowo zmysłowy aromat. Może to być zapach oparty na jednym gatunku kwiatu lub mieszanka zapachów tworząca jeden bukiet zapachowy.
Zapachy cytrusowe
Zapachy cytrusowe to zapachy lekkie, ale dość ostre. Są silnie odświeżające, pobudzające i energetyzujące. Jest to jeden z najstarszych rodzajów zapachu. Najpopularniejsze są zapachy: bergamotka, neroli, grejpfrut, cytryna, limonka, mandaryna, pomarańcza.
Zapachy szyprowe
(pochodzi od francuskiej nazwy Cypru - chypre). Zapachy szyprowe to zapachy klasyczne, eleganckie i trwałe (drzewno - cytrusowe). Aromaty te składają się z takich składników jak: paczula, wetiwer, cytrus, jaśmin, mech dębowy, bergamotka.
Fougere
(paprociowe- od francuskiego słowa paproć). Zapachy fougere to takie, które aromatem przywołują na myśl zapach ściółki leśnej. Często stosowane również w zapachach męskich. Główne zapachy: paprocie, mech dębowy, paczula, wetiwer, bób tonk (lub wyłącznie kumaryna- zapach siana). Często dodawane również zapachy ziół np. rozmaryn, geranium, kolendra, tymianek, bazylia.
Zapachy drzewne
Zapachy drzewne są oparte głównie na zapachu drzewa sandałowego, gwajakowego, paczuli,cedru i wetiweru. Często występuje w eleganckich zapachach męskich.
Zapachy owocowe
Zapachy owocowe są dość słodkie, stworzone dla młodych kobiet. Aromaty te składają się z takich składników jak: wiśnie, czereśnie, brzoskwinie, jabłka, liczi, banany, gruszki, porzeczki, maliny, jeżyny. Często dodawane zapachy wanilii czy korzennych przypraw.
Zapachy tytoniowo - skórzane
Zapachy tytoniowo - skórzane są to zapachy ciepłe, korzenne, przywołujące na myśl zapach skóry. Zapach skóry (zapach otrzymywany z żywicy benzoesowej, drzewa cedrowego) i zapach tytoni są wyraźnie wyczuwalne.
Zapachy aldehydowe
Pierwsze z tego rodzaju perfum to Chanel No5 (Coco Chanel) - obecnie najpopularniejszy zapach (powstał w latach 20-tych XX w). Od tamtej pory zaczęto używać aldehydów do tworzenia kompozycji zapachowych.
Zapachy orientalne
Zapachy orientalne to zapachy o ciepłej i egzotycznej barwie. Często to połączenie wanilii z piżmem (ambrą), nutami kwiatowymi i drzewnymi. Można wyróżnić tutaj zapachy pudrowe, waniliowe, cynamonowo- korzenne, rodzynkowo- owocowe. Są zmysłowe, otulające i uwodzicielskie, a ponadto bardzo trwałe.
Różny efekt różnych zapachów:
- odświeżenie - zapachy zielone (trawa, liście) i ziołowe;
- zastrzyk energii - cytrusowe;
- romantyczne - kwiatowe, szyprowe, fougere;
- zmysłowe - orientalne, drzewne, skórzane;
Świat składa się z milionów woni, wzajemnie się przenikających i tworzących niepowtarzalne kompozycje zapachowe. Czasem zdarza się, iż od tego jaki zapach wydzielamy zależy czy ludzie nas kochają czy też nienawidzą.
Perfumy
Z francuskiego perfumy to "per fumee" - oznacza przez dym. Perfumy to grupa kosmetyków, których zadaniem jest nadanie przyjemnego i długo utrzymującego się zapachu (z definicji tej wyłączone są dezodoranty).Perfumy składają się z mieszanki związków zapachowych (olejków eterycznych), środków homogenizujących i wzmacniających oraz rozpuszczalnika (najczęściej etanol lub mieszanka innych alkoholi alifatycznych, może też być olejek. Alkohole bardzo dobrze rozprowadzają na skórze rozpuszczone w nim zapachy. Substancje bazowe (rozpuszczalniki) szybko parują lub wchłaniają się w skórę i pozostają olejki zapachowe które uwalniają się w trzech fazach.
Perfumy stanowią złożoną mieszaninę delikatnych zapachów (zrównoważonych) w celu uzyskania efektu oddziałującego na zmysł węchu. Zapachu możemy używać pod wieloma postaciami, różniącymi się zawartością olejków. Im większe ich stężenie, tym zapach jest intensywniejszy i utrzymuje się dłużej.
W zależności od ilości (zawartości %) olejków eterycznych "perfum" dzielimy na:
- ekstrakt perfum (extrai de Parfum) - 40 - 60% (zawartość olejków eterycznych);
- perfumy - esencja, perfumy właściwe (Parfum) - 15 - 40 % olejków rozpuszczonych w 90-96% alkoholu;
- woda perfumowana (eau de Parfum) skrót EDP - 10 - 15% olejków rozpuszczonych w 90% alkoholu;
- woda toaletowa (eau de Toilette) skrót EDT - 5 - 10% olejków rozpuszczonych w 60-85% alkoholu;
- woda kolońska (eau de Cologne) skrót EDC - 3-5% olejków rozpuszczonych w 80% alkoholu;
- woda odświeżająca (eau Fraiche, eau de solide) skrót EDS - 1-3% olejków rozpuszczonych w 70-80% alkoholu;
(duże stężenie olejków wymaga użycia mocniejszego alkoholu)
Środki wzmacniające zapach
Środki wzmacniające zapach są to mało lotne związki chemiczne (merkaptany i aminy) lub produkty naturalne (zwierzęce) - nie mające intensywnego zapachu (często mają nawet nieprzyjemny zapach), ale są zdolne do wzmocnienia i przedłużenia zapachu olejków. Naturalne wzmacniacze to ambra, cybet, piżmo, kastoreum,lub roślinne (żywice leśne).
Tworzenie kompozycji zapachowych jest swego rodzaju sztuką (zajmuje się nią kilkadziesiąt tysięcy perfumiarzy na całym świecie). Perfumeria jest dziedziną prawie tak starą jak świat i oczywiście bardzo subiektywną. Kompozycje nie są tworzone przez komputery - mimo postępu techniki. Od tysięcy lat po dzień dzisiejszy wygląda to tak samo. Komponowaniem zajmują się tzw. "nosy" czyli ludzie specjalnie obdarzeni przez naturę. Osoby te mają szczególnie sprawny zmysł węchu, precyzyjnie rozróżniają tony, a nawet półtony zapachowe. Ponadto mają dobrą pamięć aromatów i wielką wyobraźnię, która jest niezbędna do kreowania nowych zapachów. I jeszcze jedna ważna cecha nie mogą "uniewrażliwiać się" na zapach. Właśnie te tajemne procesy, które zachodzą w mózgach "nosów" są największym skarbem firm perfumeryjnych (tych najlepszych).
Gdzie nakładać perfumy aby zapach utrzymywał się jak najdłużej
- na skórę - należy nakładać w te miejsca gdzie krew pulsuje pod skórą (szybciej się rozgrzewa) tj. za uszami, szyja, kark, skronie, załamania łokci i kolan, miejsce pomiędzy piersiami, pępek, wewnętrzna strona nadgarstków. Perfum nie należy nakładać zaraz po kąpieli, trzeba chwilę odczekać - wtedy zapach utrzymuje się dłużej. Należy pamiętać aby nie nakładać perfum w miejsca które będą narażone na promieniowanie słoneczne (mogą powstawać przebarwienia). I jeszcze jedno: cera tłusta zachowuje zapach dłużej niż cera sucha.- włosy - jeśli jesteś posiadaczką krótkiej fryzurki to perfumy należy nakładać przy cebulkach, jeśli Twoje włosy są długie to na końcówkach. Włosy powoli uwalniają nuty zapachowe perfum.
- ubrania - syntetyki słabo chłoną zapach. Natomiast tkaniny naturalne np. bawełna czy len dość dobrze. Należy uważać, żeby na ubraniach nie powstały plamy. Spryskujemy je od środka, z odległości około 10 cm, nie spryskujemy całych ubrań tylko np. końce szalika.
Nie należy łączyć zapachów w ciągu dnia. Odnowienie zapachy po wodzie perfumeryjnej można wykonać po 4-6 godzinach, po wodzie toaletowej po około 4 godzinach.
"Co zostaje z najpiękniejszej kobiety na świecie gdy zgasi światło? Nie widać jej włosów, nie widać piersi, nie widać klejnotów ani piękna jej oczu. Co pozostaje? Kobiecy głos i perfumy" Jean- Paul Guerlain.
Kolor perfum a zapach
Często widząc kolor perfum z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić jakie nuty zapachowe będą w nich dominować.
- różowe lub fioletowe - najprawdopodobniej będą to nuty kwiatowe (romantyczne, łagodne);
- żółty i pomarańczowy - kompozycje cytrusowe i owocowe (energia i orzeźwienie);
- czerwone lub brązowe - nuty orientalne (intensywne, ciężkie,długo utrzymujące się);
- zielone - zapachy zielone liści lub traw (energia, orzeźwienie);
Jak kupować perfumy? Na co zwrócić szczególną uwagę?
1) na zakupy najlepiej wybrać się rano, kiedy jesteśmy wypoczęte (i nasz zmysł węchu również);
2) jeśli idziemy na zakupy perfum nie nakładajmy perfum przed wyjściem z domu - to utrudni nam właściwy odbiór nowego zapachu;
3) testuj co najwyżej 3 lub 4 zapachy tego samego dnia;
4) używając papierowych testerów dowiesz się tylko czy dany zapach jest dla Ciebie interesujący, ale nie wiesz czy jest dla Ciebie odpowiedni (jak pachnie na Twojej skórze), konieczne jest sprawdzenie zapachu na własnej skórze - jeśli w danej drogerii Wam nie pozwolą idźcie do innej;
5) nie wąchaj korków i flakoników (wyczujesz tylko alkohol), nawet jeśli poczujesz zapach perfum to pamiętaj, że każdy zapach inaczej pachnie we flakoniku, a inaczej w po połączeniu z Twoją skórą;
6) testuj na wewnętrznej stronie nadgarstka - tam gdzie pulsuje krew ( nie pocieraj miejsca spryskanego perfumami), odczekaj chwilę, aby alkohol się ulotnił, po tym wyczujesz nutę głowy. Po ok 2h powąchaj nadgarstek poczujesz nutę serca. Po kilku godzinach od wizyty w perfumerii wyczujesz nutę głębi. Dowiesz się też jak długo zapach utrzymuje się na Twojej skórze.
7) nie kupuj perfum od razu - daj sobie czas, aby poznać pełny zapach (wszystkie nuty), ochroni Cię to przed nietrafionym zakupem i wyrzuceniem niepotrzebnie pieniędzy.
8) prawdziwy zapach perfum powstaje w połączeniu zapachu naturalnego danej osoby z kosmetykiem (perfumami). Każdy z nas ma swój specyficzny zapach dlatego na każdej skórze te same perfumy będą pachnieć inaczej. Zapach zależy od rodzaju skóry, jej pH, struktury, pracy układu hormonalnego i gruczołów potowych, od tego co jesz, czy pijesz alkohol lub palisz papierosy. Dlatego czasem dany zapach podoba nam się na jednej osobie, a na innej osobie już niekoniecznie - mimo, iż były to te same perfumy.
9) odpowiednio dobrane perfumy mają wpływ na nasze samopoczucie;
10) perfumy powinny odpowiadać naszemu stylowi, być dobrane do charakteru, bądź też do naszego wyobrażenia o sobie;
11) nie kupuj perfum we flakonach które były wystawiane na słońce lub znajdowały się na podświetlonych półkach (światło niszczy substancje zapachowe zawarte w perfumach);
12) od dawna perfumy uważane są za tzw. "krople miłości", podobne jak afrodyzjaki. Dobrze dobrane perfumy potrafią zwrócić uwagę na nas przechodzących osób;
13) jeśli danego dnia chcesz w perfumerii powąchać kilka zapachów to weź ze sobą garść ziaren kawy, i przed powąchaniem każdego następnego zapachu, wcześniej pociągnij zapach kawę - neutralizuje to poprzednie wonie;
14) kupując perfumy kieruj się kwestią własnego gustu, nie sugeruj się opinią innych;
15) decyzja o zakupie perfum nie powinna być podejmowana pochopnie. Nie ulegaj reklamie. Jedynym przewodnikiem po świecie perfum powinien być Twój własny nos;
"Perfumy to niewidoczny, ale niezapomniany i niedościgniony dodatek. Są zapowiedzią przybycia kobiety, pobrzmiewają jeszcze , gdy ona już odeszła"- Coco Chanel.
Zapachy zapamiętujemy lepiej niż smaki, dlatego ważne aby dobrze dobrać ten osobisty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz